Stress og angst

Book tid

Stress og angst

 Stress er en normal reaktion på de udfordringer vi alle møder i et almindeligt hverdagsliv, og i forbindelse med stress mobiliseres både fysiske og psykiske ressourcer uanset om de stressudløsende faktorer er af positiv eller negativ karakter. I perioder hvor vores ressourcer er begrænsede, vil en stresstilstand, der varer i mere end tre måneder, karakteriseres som truende for helbredet, og kan resultere i følelsesmæssige problemer som angst eller stressrelateret angst (1).

 

Angstens følelser

Især den stressrelaterede angst er genkendelig for mange, og angst involverer en bred vifte af følelser som dårlig samvittighed, skyld, depression og frygt. Angsten i sig selv kan opleves som en generel underliggende truende tilstand eller dukke op i angstprovokerende situationer, der varierer fra person til person (2).

 

Udbredelsen af angst

Angst bliver fortsat mere og mere almindeligt. Det vurderes at 2 procent af alle lægebesøg og 13 procent af alle besøg hos psykiatere og psykologer involverer angst. Angst er den tredje hyppigste diagnose, der stilles, når danskerne går til lægen, og syv procent af alle sygedage bunder i angst (3, 4).

 

Fysiske symptomer på angst

Angst kan føles som en spænding, en trykken eller en indre uro og utryghed, og kan give symptomer som:

  • Ømme og spændte muskler
  • Øget svedtendens
  • Kvalme
  • Maveproblemer og diarré
  • Mundtørhed
  • Hjertebanken og trykken for brystet
  • Vejrtrækningsbesvær og åndenød
  • Svimmelhed
  • Kolde hænder
  • Søvnløshed
  • Tankemylder (4).

 

De hyppigste angstformer vi ser på klinikken

Mange henvender sig til akupunkturbehandling på Meditalklinik med ovennævnte symptomer, og de fleste ved godt hvornår de er stressede, men er ikke alle klar over, at et højt stressniveau over længere tid udløser utryghed og stressrelateret angst. De mest almindelige former for angst folk henvender sig med er den stressrelaterede angst, og gamle traumer der kan udløse angstsymptomer. Derudover kommer mange med præstationsangst, altså behovet for perfektion samt social angst og manglende lyst til at være blandt mennesker og deraf isoleret adfærd. Også gamle traumatiske oplevelser der ikke har sluppet kroppen, kan dukke op i angstprovokerende situationer, og dette kan være i form af PTSD (posttraumatisk stress syndrom) samt tvangstanker og tvangshandlinger som ved OCD (obsessive compulsive disorder).

 

Samtale, undersøgelse og selve behandlingen

I den indledende samtale på klinikken er der god tid til at snakke om symptomer og reaktionsmønstre, og alle relevante informationer optages i journalen. I den efterfølgende undersøgelse mærkes der på pulsen ved håndleddet. Derudover kigger vi på tungen og stryger og trykker på forskellige områder og punkter på arme, ben og krop. Dette er for at vurdere kroppens ressourcer samt hvilke ubalancer der har brug for at blive behandlet. Stress, angst, depression og andre følelsesmæssige belastninger betragtes i kinesisk medicin som en blokering eller stagnation af ’qi’ (5). Qi kan oversættes med livsenergi, og ved indstik af helt tynde, sterile éngangsnåle opløses disse stagnationer af qi. Nålene gør ikke ondt, men kan føles som blide bølger eller strømme og snurren og derefter en behagelig afslappende fornemmelse i kroppen.

Stagnationer af qi ses også ved fysiske smerter, og derfor er der i behandlingen, fokus på både at dæmpe eventuelle fysiske symptomer og finde plads til mental ro. Den mentale ro giver tryghed, og med ro og tryghed følger en frigørelse af emotionelle bånd og stagnationer.

 

Psyke og krop er uadskillelige

I forskning i både akupunktur / kinesisk medicin og vestlig medicin er man enige om, at der er en konstant gensidig interaktion mellem krop og følelser, hvilket påvirker den måde vi anskuer og reagerer på vores omverden på.

I vestlig medicin arbejder man blandt andet man hvordan de forskellige dele af vores nervesystem samarbejder og hvilke hormoner der udskilles, og i kinesisk medicin betegner man både krop og psyke som værende energisk og dermed uadskillelige. Derfor vil følelsesmæssige problemer påvirke organer, krop og muskler og omvendt vil fysiske problemer påvirke psyken og humøret (6).

 

Angst og uro i klassisk kinesisk akupunktur

I den ældste kinesiske medicinbog, Den Gule Kejsers indre klassiker skrevet for 2000 år siden, er følelsesmæssige påvirkninger med negativ indflydelse som bekymring, angst og frygt beskrevet som ’Når du er bange, får hjertet ingen hvile, og sjælen kan ikke finde ro, og dermed bliver alle dine tanker, overvejelser og følelser ikke omsat og bearbejdet.’ Når tanker og følelser ikke bearbejdes ubevidst, begynder de at fylde mere, og blive sværere at slippe af med igen, hvilket giver anledning til indre uro og følelsesmæssig overbelastning der udløser angst.

 

Find frem til den du egentlig er

Akupunktur øger vitalitet og årvågenhed, og skaber klarhed i sindet gennem en proces, hvor det er lettere at se på og acceptere følelsesmæssige problemer uden frygt (7). Det betyder at viljestyrken, og dermed modet og den grundlæggende tro på sig selv, øges, og uden emotionelle påvirkninger kan du bedre se dig selv og verden klart. Dermed kommer du i kontakt med den person du egentlig er inde bag alle lagene af følelser (8).

 

Forskning i akupunktur og angst

Der kommer stadig stærkere og klarere evidens og beviser for at akupunktur har en stress- og angstdæmpende virkning. Når man forsker i akupunkturens virkning er det oftest ud fra et vestligt medicinsk synspunkt, fordi det er vigtigt at have nogle målbare parametre at kunne forstå resultaterne ud fra. Disse resultater viser blandt andet at akupunktur stimulerer og regulerer hormonbalancen og påvirker hjernen til at bekæmpe negative følelser (8). Dermed reduceres følsomheden overfor både smerte og stress, og produktionen af de hormoner der virker afslappende og beroligende øges, hvilket dæmper aktiviteten i de områder af hjernen der er ansvarlige for angst og bekymring (9).

Forskning har desuden vist, at akupunktur kan afslappe et stresset nervesystem, og lindre både psykiske og fysiske symptomer på angst (10).

 

Hvad kan du selv gøre?

Der findes mange gode råd til hvad du selv kan gøre for at berolige dine stress og dæmpe dine angstsymptomer. Her følger en liste (11), og det er vigtigt du vælger til af lyst og ikke af tvang, ellers risikerer du bare dårlig samvittighed, personlige nederlag og mere stress og angst. Accepter at du ikke kan kontrollere alt, og husk at vær stolt af det du gør. Har du spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte klinikken.

 

  • Snak med din akupunktør om hvilke punkter der vil være relevante at stimulere.
  • Dyrk qigong eller yoga. Meditalklinik har et godt samarbejde med hotyogacph.dk
  • Tag en daglig time-out. Lyt til musik eller mediter. At træde lidt tilbage fra problemet hjælper med at rydde dit hoved.
  • Vejtrækningsøvelser. Tæl langsomt til 5 ved ind- og udånding og øv dig i at trække vejret længere og længere ned i maven.
  • Spis velafbalancerede måltider. Spring ikke måltider over. Sørg for at have sunde snacks i nærheden.
  • Begræns mængden af alkohol og koffein, hvilke kan forværre angst og tilmed udløse panikanfald.
  • Få nok søvn. Når du er stresset, har din krop brug for ekstra søvn og hvile.
  • Bevæg dig dagligt og sæt små realistiske mål for dig selv. Hyppighed er kodeordet og husk at motion skal være lystbetonet. Altså sjovt og noget du glæder dig til.
  • Gør dit bedste. I stedet for at tilstræbe perfektion, som ikke er muligt, så være stolt af det du gør.
  • Byd humor velkommen.
  • Oprethold en positiv holdning. Forsøg at erstatte negative tanker med positive.
  • Lær hvad der udløser din angst. Er det arbejde, familie, skole eller noget andet du kan identificere? Skriv i en journal, når du føler dig stresset eller ængstelig, og se efter et mønster.
  • Tal med nogen. Fortæl venner og familie, du føler dig overvældet, og lad dem vide, hvordan de kan hjælpe dig. Tal med en læge eller terapeut for professionel hjælp.
  • Kosttilskud og urter med dokumenteret virkning på stress og angst: 5-http, L-Theanin, Ashwaganda og Citronmelisse samt B12 vitamin.

 

 

Kilder

  1. American Psychiatric Association, 1994.
  2. A: Izard, C. E. (1972). Patterns of emotion, New York, Academic Press, B: Tomkins, S. S. (1991). Affect, imagery, and consciousness: The negative affects: Anger and anxiety (Vol. 3). New York: Springer.
  3. Sygdomme, (2015). Sygdomsbyrden i Danmark. Årsrapport fra sundhedsstyrelsen.
  4. WHO-rapport (2010-2012).
  5. Psychology today (2015). Acupuncture for Stress and Depression? Yes, Please!
  6. A: Maciocia G. (2005). Principles and strategies of treatment. In: The Foundations of Chinese Medicine. London: Elsevier; pp. 1115–1132,
  7. B: Porges, S. W. (2007). The Polyvagal Perspective. Biological Psychology, 74(2), 116.
  8. Hicks, A., Hicks, J., Mole, P. (2011). Five Element Constitutional Acupuncture, 2e, London, Churchill, Livingstone, Elsevier. 50-66.
  9. Lee et al., 2009.
  10. Hui et al, 2010.
  11. Arranz et al., 2007.