Søvnløshed

Book tid

Søvnløshed

De fleste af os kender til at sove dårligt og have en dårlig nats søvn, men for 10-15% af befolkningen er søvnløshed et mere alvorligt og kronisk problem, der fører til nedsat livskvalitet, og kan ende med reel sygdom.

Akupunktur kan afhjælpe søvnløshed

Vi anbefaler at du får 3-5 behandlinger indenfor en måned, så du på egen krop og sind kan mærke virkningen af behandlingen. Du har nok bruge for lidt flere behandlinger afhængig af hvor længe søvnløsheden har stået på.

Akupunktur kan hjælpe dig til du føler dig i bedre balance, altså mere frisk om dagen og mere i ro om natten.

Akupunktur har dokumenteret virkning (1, 2) på mange af de problemer der giver søvnløshed som:

• Stressrelaterede problematikker der giver indre uro, tankemylder og manglende evne til hvile.
  • Psykiske udfordringer som angst, bekymringer og spekulation.
  • Fysiske symptomer som smerter, kramper og muskelspændinger.
  • Når du skal op om natten for at tisse.
  • Bivirkninger af farmaceutisk medicin.
  • Hormonelle ubalancer som menstruation og overgangsalder.

Almindelige symptomer i forbindelse med søvnløshed

Her er en liste over de mest almindelige symptomer i forbindelse med søvnløshed af både kortere og længere varighed:

• Svært ved at falde i søvn
  • Vågne hyppigt
  • Vågne tidligt og ikke kunne sove igen
  • Urolig søvn
  • Ikke føle sig udhvilet når man vågner
  • Træt og søvnig i løbet af dagen
  • Irritabilitet, depression og angst
  • Kuldskærhed om dagen eller hedeture om natten
  • Uoplagt, ukoncentreret og uproduktiv
  • Nedsat reaktionstid og dermed større risiko for ulykker
  • Fortsat bekymring over manglende søvn
  • Nedsat immunforsvar og større risiko for sygdom

Almindelige årsager til søvnløshed

Her er en liste over de mest almindelige årsager til søvnløshed:

• Stress i forbindelse med arbejde, skole, familie, forhold, økonomi. Det kan også være stress der opstår på grund af trauma som død, skilsmisse, tab af arbejde, status mv.
  • Arbejdsvaner som skifteholdsarbejde der forstyrrer din døgnrytme eller hvis du hyppigt rejser på tværs af tidszoner. Døgnrytmen er vigtig for dit biologiske ur, hvilket har betydning for dit stofskifte og vægt og kropstemperatur.
  • Dårlige sovevaner som skyldes uregelmæssige sovetider, en lur i løbet af dagen, ser for meget på skærm sent om aftenen.
  • Psykiske og mentale problemer som angst, bekymringer og depression kan gøre dig urolig så du ikke kan sove.
  • Medicin som antidepressiv, blodtryksmedicin, astma medicin, forskelligt smertestillende, allergimedicin.
  • Kaffe og alkohol.
  • Mange sygdomme/symptomer giver nedsat søvnkvalitet som f.eks. smerter, cancer, astma, hjerteproblemer m.fl.

Hvem er i øget risiko for søvnløshed

Du er generelt i øget risiko for søvnløshed hvis du:

• Er kvinde: ved hormonelle som menstruation, overgangsalder og graviditet.
  • Er over 60: Søvnløshed stiger med alderen.
  • Har psykiske udfordringer og fysiske symptomer.
  • Er stresset.
  • Har uregelmæssige vaner og-eller arbejdsvaner.

Hvad kan du selv gøre

De fleste med kroniske søvnproblemer ved godt hvad der forværrer og hvad der forbedrer søvnen, men her er nogle generelle råd:

• Hold dig til samme sengetid og mængden af vågentimer. Også i weekender.
  • Dyrk regelmæssig motion. Også selvom det bare er en rolig gåtur om aftenen.
  • Tjek din medicin for bivirkninger der giver søvnløshed.
  • Undgå eller begræns antallet af lure.
  • Undgå eller begræns mængden af koffein og alkohol og nikotin.
  • Undgå store måltider inden sengetid.
  • Gør dit soveværelse til et behageligt og roligt sted at sove og brug det kun til sex og søvn.
  • Lav ritualer omkring sengetid, som at tage et bad, læse lidt eller lyt til rolig afslappende musik.

To studier på akupunktur og søvnløshed:

I et studie fra 2013 i søvnkvalitet og hvordan man fungerer i dagligdagen, viser at klassisk akupunktur har en positiv effekt på søvnkvaliteten, søvnens længde og på at kunne fungere bedre i dagligdagen.

Studiet viser at den klassiske akupunktur, som der praktiseres på Meditalklinik performer markant bedre end placebobehandlingen.

Du kan læse hele artiklen her: https://www.hindawi.com/journals/ecam/2013/163850/

2.

Et studie fra 2017 viser, at akupunktur virker positivt på søvnens kvalitet, søvnens længde og antallet af gange man vågner i løbet af natten samt at angst og depressionssymptomer mindskes i forbindelse med akupunktur.

Du kan læse hele artiklen her: https://www.sleep-journal.com/article/S1389-9457(17)30093-X/fulltext

Studierne inkluderer akupunkturens positive virkning på de følgesymptomer der kommer af søvnløshed som træthed, mental sløvhed, irritabilitet, depression, angst, overdreven spekulation og bekymring, koncentrationsbesvær og forebyggelse af ulykker som følge af disse symptomer.

Book tid